Barevný abstraktní obrázek s mnoha černými a bílými detaily. Uprostřed je tvar podobný ostře řezané kytaře.

Poslední zajímavý checklist

Slibuju, že to bude na delší dobu poslední checklist 🙂 ale když mě ty seznamy tak baví!
http://aspergersgirls.wordpress.com/2012/03/31/day-62-females-with-aspergers-syndrome-nonofficial-checklist/

Sekce A: Hluboké myslitelky

  • Hluboká myslitelka
  • Plodná spisovatelka, kterou to táhne k poezii
  • Vysoce inteligentní
  • Vidí věci v několika úrovních, i přemýšlí
  • Analyzuje existenci, smysl života, a všechno ostatní kontinuálně
  • Od přírody vážná a přímá
  • Nebere věci v životě jako stálé a zadarmo
  • Nezjednodušuje
  • Vše je komplexní, složité
  • Často se ztratí ve vlastních myšlenkách a vypne(prázdný pohled, pohled ,,doblba“ :-)) – v naší mysli totiž dochází k mnoha složitým pochodům, které je těžké pojmenovávat.

Sekce B: Nevinná

Sekce C: Útěky a přátelství

  • Přežívá ono zaplavení emocí a smyslů útěkem do myšlenek nebo nějaké činnosti
  • Snadno utíká do svého světa díky obsesím, fixovaným chováním, silným zájmem v nějaké věci
  • Často utíká skrze představivost, fantazii, a snění
  • Utíká také skrze mentální zpracovávání dat
  • Utíká skrze rytmus slov(no jo! pamatuju, když jsem bývala přehlcená z gymplu a šla jsem půl hodinky domů a do kroku jsem si v hlavě přeříkávala surrealistické verše tak, jak mi přišly na mozek:-)
  • Pořád filosofuje
  • Měla v mládí imaginární kamarády. Imaginární vztahy jsou však také velmi přínosné.
  • Imituje lidi v televizi nebo ve filmech
  • Její kamarádi v dětství byli něoc jako ,,sluhové“ -vojáci, studenti, prostě podřazení jí
  • Kamarádí se staršími či mladšími ženami
  • Imituje vrstevníky v chování, oblékání, řeči..
  • Obsesivně sbírá a organizuje věci
  • Je mistryní v imitaci a napodobování
  • Utíká tak, že si pořád dokola pouští tu samou hudbu
  • Utíká skrze vztahy – imaginární či pravé
  • Čísla jí přináší úlevu
  • Utíká skrze počítání, organizování, utřiďování…
  • Utíká do jiných, prázdnějších  místností na akcích a párty
  • Neumí odpočívat a relaxovat bez myšlenek
  • Vše má důvod

Sekce C: Komorbidní postoje

  • OCD
  • Problémy se smysly (zrak, sluch, textury…)
  • Obecná úzkost
  • Smysl cítit nebezpečí v místnosti
  • Má rozpolcené pocity – je v depresi, a pak najednou úplně nadšená
  • Problémy ovládat svaly, malá koordinace
  • Obsese ohledně jídla, poruchy příjmu potravy, stará se o to, co sní
  • Problémy se střevy
  • Problémy s imunitou
  • Může dostat špatnou diagnozu nebo být třeba označkována jako hypochondr
  • Ptá se, proč existuje ve světě
  • Často jí padají malé předměty
  • Přemýšlí, kým je a co se od ní očekává
  • Hledá, co je správné a co je špatné
  • Od puberty mívá depresivní stavy. Deprese u autistů nejsou pravidlem, když se však podcení, mohou mít fatální následky.
  • Tře o sebe prsty, tleská, tře o sebe rukama…

Sekce E: Sociální interakce

  • Přátelé se s ní přestali bavit a ona nechápe, proč, nikdy to nezjistí
  • Moc věci sdíli s druhými, příliš mnoho mluví o sobě
  • Říká intimní detaily cizím lidem
  • Moc často zvedá ruku ve škole, nebo taky se nehlásí vůbec
  • Má malou schopnost ovládat řeč, je impulzivní, hlavně jako mladší
  • Často se zdá být narcistickou a ovládající druhé
  • Strhuje konverzaci zpátky na sebe
  • Hodně o sobě říká, aby se zapojila
  • Někdy se zdá být příliš horlivá
  • Drží v sobě hodně myšlenek, nápadů, pocitů…
  • Cítí, že se snaží komunikovat ,,správně“
  • Je obsesivní ohledně vztahů, třeba i představování si vztahu s někým, kdo se jí zrovna líbí. Někdy obsese přeroste, z osoby se stává speciální zájem.
  • Je zmatená očním kontaktem, tělesnými postoji a hrou těla druhých lidí
  • Konverzace můžou být vyčerpávající
  • Pořád se ptá na důvody činů sebe a druhých lidí, řeší to ve své mysli
  • Jakoby jí chyběl určitý konverzační ,,gen“
  • Naučila se socializovat skrze pozorování a imitaci druhých a jde jí to
  • Představuje si a cvičí, jak se bude kolem druhých chovat
  • Cvičí si v mysli, co řekne druhému člověku, jak vejde do místnosti
  • Má problém filtrovat šum v pozadí, když s někým mluví(např. rušná hospoda)
  • Má pořád v hlavě dialog, co dělat a říkat v určitých sociálních situacích
  • Její smysl pro humor se může zdát divným nebo jiným od ostatních
  • Jako dítě nevěděla, kdy může začít mluvit nebo ne
  • Konverzační normy ji matou

Sekce F: Útočiště v samotě

  • Cítí neskutečnou úlevu, když nemusí nikam jít, mluvit s nikým, zvedat telefony. Telefonáty jsou nepříjemné a únavné.
  • Další člověk v domě je vnímán někdy jako nebezpečí, něco, co nás naštve, např. návštěva
  • I když logicky ví, že jí další člověk  v domě nijak neohrozí, neuleví to té její úzkosti
  • Je nešťastná, když vidí, že se blíží nějaká npříjemná událost v kalendáři
  • Vědomí, že má odejít z domu, ji děsí už od momentu, kdy vstane
  • Vše, co se týká odchodu, balení se, oblékání, je stresující a musí na to pořád myslet
  • Nemá ráda davy

Sekce G: Senzitivita

  • Senzitivní na zvuky, zrakové vjemy, teplotu, zvlášt, když se snaží spát. Nevhodné prostředí může vyústit i v problémy se spánkem.
  • Upravuje si povlečení, oblečení pro větší pohodlnost
  • Její sny jsou úzkostné, barevné, složité a živé, někdy i pre-kognitivní. Může mít noční můry.
  • Je vysoce intuitivní, cítí pocity druhých
  • Kritiku si bere k srdci
  • Chce být viděna, vyslyšena a pochopena
  • Ptá se sebe, jestli je normální
  • Je hodně ovlivnitelná názory a emocemi druhých
  • občas si změní vlastní přístup ke světu, založí jej na přístupu ostatních, kopíruje
  • Každý den si uvědomuje své limity v určitých oblastech
  • Trápí ji, když ostatní pochybují o kvalitě její práce
  • Hodně věcí je pro ni jakoby ,,prodloužením“ sebe sama
  • Bojí se názorů a kritiky druhých
  • Nemá ráda slova a činy, které ubližují ostatním lidem a zvířatům
  • SBírá či zachraňuje zvířata-často v dětství. Zvířata autistům často velmi dobře rozumí.
  • Má hodně pochopení pro trpění
  • Je senzitivní na určité látky
  • Snaží se pomoci, poradit
  • Ptá se na smysl života a snaží se být lepší osobou
  • Snaží se pochopit schopnosti, nadání, talenty, které má

Sekce H: Povědomí o sobě

  • Cítí se uvězněná – chce být sama sebou a zároven zapadat, což se mnohdy nedaří
  • Imituje druhé, aniž by to chtěla dělat
  • Potlačuje svá pravá přání. Některá její přání mohou být totiž rozhodně nekonvenční.
  • Snaží se přizpůsobit, aby se vyhla nepříjemným situacím
  • Odmítá sociální normy a snaží se je zpochybnit
  • Cítí extrémní izolaci
  • Cítit se dobře pro ni znamená hodně snahy a úsilí,(ale je to možné!)
  • Mění preference – záleží to na okolí, v kterém právě je
  • Moc se nestarala o hygienu během dětství, v pubertě začala jakoby z nutnosti, když jí to někdo vysvětlil
  • Panikaří, a neví proč, dojde jí to až později
  • Její hlas zní mladě
  • Má problém si uvědomit, jak vypadá, může mít torchu problémy si pamatovat obličeje druhých

Sekce I: Zmatení

  • Má problémy pochopit, proč ostatní nejsou pořád upřímní
  • Pocity jí příjdou matoucí, nelogické, nepředvídatelné.
  • Pletou se jí data schůzek, čísla, časy..
  • Předpokládá, že určitým způsobem dosáhne určitého cíle a nechápe, proč to nevyjde
  • Jako dítě mluvila upřímně a stručně a doslovně
  • Může mít problémy s vtipy
  • Má problémy s pochopením ponižování od druhých, přehánění…atd
  • Má problémy s emocemi nenávisti a nelíbení
  • Je jí líto někoho, kdo jí ublížil
  • Situace a konverzace může chápat černobíle
  • Malá hádka je pro ni už předzvěstí konce vztahu, konce světa..
  • Malý kompliment ji dožene do stádia extáze

Sekce J: Slova a patterny(vzorec v určitém opakování)

  • Ráda zná původy slov, jejich významy..
  • Je zmatená, když má slovo více významů
  • Hodně ji zajímají písničky a významy textů písniček
  • Hodně si všímá patternů
  • Věci si pamatuje ve vizuálních obrazech. Vizuálnímu myšlení se říká taky myšlení v obrazech.
  • Pamatuje si přesné detaily o něčím životě
  • Má šílenou paměť pro určité detaily
  • Píše nebo tvoří, aby si  ulevila od úzkosti
  • Má určité pocity nebo emoce, které se pojí se slovy
  • Slova přinášejí pohodu a mír

Barevný abstraktní obrázek s mnoha černými a bílými detaily. Uprostřed je tvar podobný ostře řezané kytaře.