Digitální malba zrzavé holky a druhé postavy ležící pod spoustou hub s fialovými klobouky v tmavozeleném lese se spoustou světýlek.

Předsevzetí pro Aspergery

Našla jsem pěkný článek na stránce the girl with the curly hair.
Je sice novoroční, ale tak na předsevzetí není pozdě nikdy. Člověk se jimi může začít řídit kdykoliv. 🙂 Kudrnatá píše hezké články.

Říkejte častěji “ne”

V projektu Kudrnaté definujeme autismus jako odlišný způsob vnímání světa a odlišný způsob myšlení. To znamená, že se těšíme z jiných věcí než NT lidé a jiné věci než NT lidi nás stresují. Lidé s AS jsou v menšině, proto je to pro nás těžší – společnost slouží a chce potěšit hlavně běžnou většinu.
Spousta lidí s AS, zvláště, když jsou mladí, se snaží věci moc neřešit a nehádat se a dělat pro druhé cokoliv, jen, aby druhé potěšili, protože chtějí zapadnout, nebo protože si myslí, že je to správné, zapadat. Jenom časem a zkušenostmi se naučíme vlastní limity a získáme sebevědomí, abychom říkali ,,ne”.
Nikdo by se nikdy neměl cítit pod tlakem, aby něco udělal. A když má člověk AS, je toto ještě důležitější – musíme se o sebe starat, abychom neměli žádné nešťastné záchvaty.
Zvykni si říkat ,,ne” častěji. Získáš z toho tyhle výhody:
Vím moc dobře, jak je těžké si získat přátele a navíc si je i udržet. Skrz projekt Kudrnaté jsem si ale nové kamarády našla a moc ráda tyto vztahy rozvíjím. Pokud se cítíš osamoceně nebo nemáš kamarády a chtěl bys je, ber jako PRIORITU, že si vybuduješ vztah s někým, kdo se ti líbí. Bohužel lidi s AS mají menší nevýhodu, co se týče budování přátelství, protože pro toto nemají intuici. To znamená, že to vztahů musíme dávat snahu a pracovat na nich, abychom je vytvořili a udrželi. Ale ta námaha stojí za to. Můžeš si přijít nezávislý a nezničitelný, ale všichni občas potřebujeme někoho, komu se můžeme vyplakat.

build-one-relationshipJestli existuje někdo, kdo se ti líbí a koho bys rád poznal, řekni ,,ahoj”, až ho příště uvidíš, pošli jim email nebo jim jen tak napiš, jak se mají. Někdy je nejlepší být přímý, takže klidně rovnou řekni, že bys chtěl být jeho kamarádem a jestli by si někdy nechtěli popovídat? Možná máte společné koníčky, klidně i hraní Scrabble po netu, jestli je to pro tebe snažší než socializace, tak směle do toho. .

Drž se toho, že po práci přichází odpočinek

,,Práci” si můžete vyložit, jak chcete. Myslím tím cokoliv, co tě moc nebaví nebo cokoliv, co vyžaduje námahu. Pro mě je to třeba socializace. Když se socializuju, tak to prostě dělám, co to jde, ale pak odpočívám. Jinak mám záchvat, uzavřu se do sebe. Když mám hodně společenský den, vím, že další bude tichý, nespolečenský. Na to jsem přišla až s věkem. Kdysi jsem trpívala syndromem vyhoření, když jsem neodpočívala, ale nechápala jsem, proč.
Odpočinkem taky můžete myslet cokoliv. Co je pro tebe příjemné a u čeho si odpočineš? Pracuj a a pak odpočívej, a ujisti se, že to tak budeš dělat vždycky. Jinak tě taky čeká vyhoření.

Žij teď a pro tento moment

To je velmi důležité pro lidi s AS. Zpracováváme spoustu informací. Někteří lidi popisují AS mozek jako takový, který pořád pracuje na víc než 100 %. Když v jeden moment zpracováváme spoustu informací, tak nemáme žádné místo na to, abychom ještě přibírali nové! Takže žij danou chvílí a soustřeď se na to, co se děje kolem tebe TEĎ, spíš než na to, co by se MOHLO stát. Daný moment je jediný, který opravdu existuje.
Občas se zastav, uvědom si a popřemýšlej, co se děje právě ted, kde jsi právě ted… To pomáhá uvolnit stres.

Vylepšuj své základní lidské potřeby

Jsem silným zastáncem zdravého životního stylu. Neříkám, že žít zdravě vyléčí tvé úzkosti nebo AS, ale věřím, že to má masivní pozitivní efekt. Základní věci, které se týkají AS lidí, jsou:
  1. Spánek. Snaž se, aby tvůj spánek byl neměnný, důsledný a kvalitní.
  2. Výživa. Závisle na tvém typu těla a životnímu stylu má každý jiné potřeby, co se týče jídla. Ale každý by měl jíst více, nebo více druhů zeleniny, jíst zdravé tuky, a lepší bílkoviny. A pít vodu, aspon 2 litry denně.
  3. Cvičení. Jakékoliv cvičení je dobré. Nemusíš jít ven a celý den cvičit, aby to k něčemu bylo. Taky to závisí na tvém typu těla, jaký vedeš život. Dobré je co nejvíce chodit pěšky nebo jezdit na kole.
  4. Rutina. Pokud trávíš čas pozorováním svých zvířátek, určitě budeš souhlasit, že mají své vlastní rutiny. No a my je taky potřebujem. Udržuj si ty své.
Neexistují žádné výmluvy, proč by člověk nemohl alespoň zkusit vylepšit alespoň jednu z těchto věcí. Čím více toho vylepšíš, tím lépe. Zkus to a uvidíš sám, jestli se něco nezlepší!

Bav se svými speciálními zájmy

Je velmi důležité, aby se lidi s AS mohli věnovat svému speciálnímu zájmu. Jestli žádný nemáš, nějaký si najdi, protože to může úplně změnit tvůj život. Co mi pomohlo přestát střední školu, velmi těžké časy, bylo hraní PC her. Bez těch bych tady už nebyla, ať je to jakkoliv smutné. Teď zase ráda cvičím a jsem šťastná, když to můžu dělat. Baví mě díky tomu žít. Najdi si svůj zájem a udržuj jej. Udělej z něj důležitou část své rutiny, stejně tak jako jezení večeře nebo čištění zubů.