Digitální malba zrzavé holky, která sedí na Náplavce s obrovskou labutí.

Revoluční léčba autismu

Slyšíme tolik v médiích o tom, kolik nás autismus „stojí“. Díky strachu, který rozšiřují skupiny jako Autism Speaks, víme, že terapie jako aplikovaná behaviorální analýza – považované za „zlatý standard“ léčby autismu – mohou stát až miliony, miliardy dolarů, za celý život jednoho autisty. Nevím, jak jste na tom vy, ale já nemám miliony dolarů, které by se mi jen tak povalovaly kolem, a já je mohla použít na léčbu svého dítěte!


Naštěstí jsem našla alternativu, která vás NEBUDE STÁT NIC, je snadná k implementaci, a nezpůsobí žádné zatracené PTSD, které se vyvine u tolika autistických lidí kvůli terapiích založených na souhlasu, že si s vámi mohou dělat, co chtějí.


Jako rodiče autistického dítěte chceme, aby vaše dítě mělo nejlepší šanci žít šťastný, úspěšný život. Díky mé revoluční nové terapii autismu vaše dítě vše toto MŮŽE mít!  

Zatímco většina programů, které se zabývají autismem, se zaměřují na patologizaci každé zatracené věcičky, kterou vaše dítě udělá, metoda NAI dovolí vašemu dítěti relaxovat a užívat si dětství. Ano!  I toto je možné….aby autistické děti také mohly být na chvilku zase dětmi! A s NAI to je nejen povoleno, naopak, je to doporučováno. Tím, že posunete svůj náhled a přestanete být dítěti terapeutem (který musí poskytovat „poučné momenty“ v každé situaci), a začnete mu být rodičem, který si prostě dokáže užívat svůj vztah s dítětem, můžete vytvořit milující pouto, které se může lišit od vašich očekávání, ale je stejně tak krásné a opravdové.

 

Tento program vám umožní:

– vytvořit příjemný, oboustranně milující vztah s vašim dítětem
– dát dítěti nástroje k tomu, aby si nevybudovalo žádné PTSD
– vytvořit ve vašem dítěti zdravou sebedůvěru a schopnost tvořit milující a důvěrné vztahy založené na vzájemném respektu s ostatními
– nebýt dítěti 24 hodin denně terapeutem a směřovat vaši energii jen na to, že si váš vztah s dítětem budete užívat
– konfrontovat ableismus, místo neustálého snažení bojovat proti svému autistickému dítěti jako nějaký podivný warrior parent
– naučit své dítě, že o jejich tělesné nezávislosti se nevyjednává, tedy jim posílit sebevědomí a lépe je naučit rozpoznávat a vyhýbat se ubližování  
– uvědomit si, že autismus je neoddělitelná část toho, kým vaše dítě je, a to je v pořádku
– najít podporu a prostor, který spíše obohatí život vašeho dítěte, místo toho, abyste se strachovali s „opravením“ osoby, která není pokažená
– mít realistická očekávání od svého dítěte, která jsou konzistentní s tím, co víme o vývoji dětí
– redefinovat, co tvoří normálnost, úspěch, a další arbitrátní koncepty, které nemají nic společného se štěstím
– pochopit, že poskytovat někomu souhlas k nakládání s vašim dítětem není to samé jako předpoklad, že je vaše dítě kompetentní vnímat
– uvědomit si, že stimming je dost skvělý, a „tiché ruce“ jsou totální nesmysl  
– objevit, že komunikace existuje v mnoha forrmách, a všechny jsou stejně validní
– stát se nejlepším kamarádem vašeho dítěte
– ušetřit spoustu peněz tím, že vás nikdo nebude tlačit k tomu, abyste si koupili NAI knížku, letáček, nebo jste strčili své dítě na 40 hodin týdne placených terapií, nebo si zaplatili drahý NAI tréninkový kurz.  

…a mnoho víc!


Jen si poslechněte svědectví těchto rodičů: 



“…nikdy jsme na naši dceru nepoužívali ABA a já si myslím, že to je velký důvod, proč máme tak hluboký vztah. Ví, že mi může věřit, protože se nesnažím s ní manipulovat nebo ji trestat. Má velké sebevědomí, protože jsme ji vždy přijímali, jaká je, aniž bychom se snažili ji měnit, a pracovali jsme s ní, abychom našli podporu, která jí vyhovuje, oproti kontrolujícím programům. Také cítím, že tím, že jsme ji vynechali z ABA jí  přinese větší bezpečí, protože ví, že může říct ne, i dospělým, a její autonomii respektujeme tak, jak je to jen možné.“

-Lana 



“Výhody, které jsem u svých dětí viděla, jsou, že obě se naučily řídit se samy a naučit se věci, které je baví. A baví je se učit. Například jsem ukázala synovi, jak najít videa větráků (které miluje) na Youtube. Ukázala jsem mu to několikrát. A pak jsem ho už nechala. Naučil se základy toho, jak funguje počítač, a jak najít něco online. Naučil se, jak psát na klávesnici, a jak psát věci, které má rád. A já ho to nikdy nemusela učit po částech, rozkládat to, co jsem ho chtěla naučit a odměňovat ho za to lupínkem, nebo něčím podobným. Prostě jsem to s ním prošla a byla to sranda a respektovalo to způsob, jakým věci dělá.“ 
-Nadine 



“Snažili jsme se docházet k terapeutovi, který chtěl, abych používala strategie typu ABA. Bylo velmi brzy jasné, že jsou už zastaralé, neefektivní a nehumánní. Vykašlat se na všechny tyto nápady bylo to nejlepší, co jsme mohli udělat. Uvědomila jsem si, že její úzkost je opravdová a potřebovala léčbu s medikacemi (s jejím souhlasem a plnou volbou) a nepoužívala úzkost k tomu, aby s námi manipulovala (jak mi bylo tvrzeno). Také jsme vybrali neautoritářskou školu, která ji nechává růst vlastním tempem. Prospívá s nulovým nátlakem, aby byla kýmkoliv jiným než sama sebou. Také jsem zjistila, že spoustu „chování“, které tolik terapeutů tolik děsí, jsou přirozené vývojové stádia neurodiverzních dětí. Například jsem měla terapeuta, který mi řekl, že musíme s dcerou častěji mýt vlasy, jinak se nikdy nenaučí dobré hygieně. S časem a trpělivostí a upřímně tím, že jsme nedělaly nic kromě toho, že jsme jí nabízeli možnosti, které preferuje, se klidně normálně osprchuje, ale umyje si hlavu jednou za dva týdny, což je naprosto v pohodě.   Zní to kýčovitě, ale není lepší terapie než to, že zkrátka znáte své dítě a snažíte se naplnit jeho potřeby. Celkem jednoduché!“
– Jocelyn 



“Důvěra. Camille dělala jen cviky na hrazdě a výtvarku jako terapii. Vybírali jsme její učitele opatrně, aby respektovali její neurologii. Důvěra se projevila, když Camille začala s trapézováním a viděla, že jí nejen zastupuji, ale i podporuji ve vlastním sebeobhájcovství. Zkoušeli jsme věci podobné ABA, když byla malá, a zničilo to náš vztah, takže když jsem viděla, že mi zase věří, bylo to úžasné. Teď je úžasně sebevědomé, silné dítě, které má nulové problémy se svou neurologií. Dělá všechna velká rozhodnutí v životě s neskutečnou dospělostí a vhledem.“  
– Ginger 



“Nikdy jsem si nevšimla, že by mé dítě nebylo 100% ve své kůži, jak se říká. Skáče nebo poskakuje ze strany na stranu, když je šťastná nebo nadšená, a hýbe – mává – rukama, když mluví. Pokud se někdo ptá, proč to dělá, prostě řekne, že proto, že chce. Konec. Nikdy se nebála se mě zeptat na složitou otázku nebo si se mnou povídat o nepříjemných zkušenostech, což mi ukazuje, že mi věří a ví, že ji budu naslouchat a pomůžu jí. Věřím, že je bezpodmínečně milovaná a může být sama sebou. Je sebevědomá a pyšná na to, kým je, a to je jí jen sedm – což je úžasné sledovat.“
– Amy

“ Nepoužívala jsem žádnou terapii. Jenom si prostě věřím, že vím, jak vychovávat svého syna. Je mu sedmnáct. Jsme si blízcí. Dělá domácí práce, pochůzky, zkrátka vše plní s mým manželem i se mnou. Jsme mu vzory. Popsala bych náš vztah jako upřímný.“
– Joan


“Můj syn nikdy nezažil ABA—nejblíže se k něčemu podobnému dostal před školkou v krátkodobé „feeding therapy“ a ve školce se směšným programem, který měl upravit jeho chování. Ten trval asi dva měsíce. Oba byly velmi mírné v porovnání s formální ABA…ale oba programy ze syna vysály život a způsobily dlouhotrvající problémy.
Takže – toto píšu, protože trvalo, než si znovu získal důvěru. Změna školy, změna mého myšlení a to, že jsem prostě věřila svému niternímu pocitu a tomu, že ho nemusím tlačit nebo nechat lidi mi diktovat, co ho musím učit, i když na to nebyl připravený nebo toho nebyl schopný.  
Výhody: naučil se věřit, že ho nebudu tlačit do ničeho, a že může vždy říci ne. Viděla jsem ho vyrůst v sebevědomého a uvědomujícího kluka, zatímco je i schopen požádat o pomoc a uklidnění, když jej potřebuje, a to bez obtíží. Ví, že nebudu jeho úzkost snižovat, ani jeho potíže, i když nerozumím úplně tomu „proč“ za nimi. Ví, jak se sám uklidnit, a ví, že může kdykoliv, že je to v pořádku.

Naučil se vlastním tempem mnoho věcí, protože jsme mu tuto svobodu poskytli.

Myslím si, že opravdu ví, že se za něj vždy postavím a že jsem pro něj bezpečím – a že bych nikdy nedovolila, aby se k němu choval kdokoliv jakkoliv jinak než s respektem.

Ví, že on rozhoduje za své tělo a za svou mysl. Jsme spojeni způsobem, který by absolutně nebyl možný, kdybych jej poslala na ABA terapii a používala s ním takový trénink.“  
-Galadriel


“Budu opravdu, opravdu upřímná…když Curlytop dostala diagnózu, řekla nám psycholožka, že potřebujeme ABA, a já byla v koncích, když jsem zjistila, že u nás není ABA dostupná pro děti starší věku pěti let.

Tak jsem začala zbrkle hledat někoho, kdo by terapii poskytl, a tím, že jsem hledala, jsem se o ABA dozvěděla víc, a také jsem se dozvěděla, že se jedná o něco, co pro svou dceru NECHCEME.

Byla jsem „mladá“, byla jsem čerstvým rodičem autistického dítěte. Byla jsem nováček. Myslela jsem si, že když to doporučují profesionálové, jde o správnou věc, ale když jsem se naučila, o co doopravdy vlastně jde, nesloučilo se to s mými ideály rodičovství nebo s cíli, které jsem si u své dcery představovala.

Tak jsme hledali spíše řečové a okupační terapie s poskytovateli, kteří byli ochotni pracovat v našich podmínkách. A výsledkem je, že má dcera vyrostla, JAK SAMA POTŘEBOVALA, a je v pohodě s tím, kým je, protože jsme jí také dovolili mít slovo, co se týče terapií.

Když nám byly nabízeny různé ABA-podobné cíle, velmi jasně jsme je odmítli a řekli jsme, proč. „Ne, nepotřebuje se učit prodloužený oční kontakt. Bolí ji to. Ne, nepotřebuje se naučit kontrolovat své pískání. Uvolňuje tím stres.“

Výsledek? Bylo jí umožněno se rozhodovat, jak moc očního kontaktu je pro ni bezpečné a v pořádku, a používá jej více s lidmi, kterým věří, přestože to nebyl „cíl“. Její vokální stimming si ponechává pro chvilky, kdy zažívá velkou úzkost, a nejde o něco, co by používala každý den – i když jsme si to nikdy nestanovili jako „cíl“ na papíře, něco, co by bylo třeba redukovat.“
Cítí se bezpečněji, pohodlněji, protože na ni není kladen žádný tlak, aby se přizpůsobila modelu, který pro ni zkrátka není.“
– Christina



“ *Jsme tolik šťastní. Mé dítě je většinu času naprosto bez stresu a v klidu. Jasně, potřebuje podporu…ale děláme, co děláme, a život je pro nás opravdu super jízda. Mé dítě nám věří, což je něco, co si myslím, že by nebylo ,kdybychom podstoupili ABA. Myslím si, že naše vzájemná důvěra je velké. Je základem všeho. (To jsem nikdy neměla, takže jooo). Jediný problém, který míváme, je, že nám někdy dojde podpora (neseženeme ji vždy správnou) nebo když se život vymkne kontrole a tvoří se nahromaděný stres. A my se učíme s tímto vším zacházet. Ale většinu času jsme drtivě v pohodě.“
– Michelle



Ale co je NAI™? NAI™ je zkratka Nebuď Ableistický Idiot – ke svému dítěti. Možná se to zdá komplikované, ale vlastně jde o velmi jednoduchou záležitost. Nebuď Ableistický Idiot vás nebude stát nic, ale odmění vás a vaše dítě, a to naprosto nedocenitelně.




Jak NAI praktikovat? Tajemstvím je rozpoznat, že vaše dítě je lidskou bytostí, která má své vlastní myšlenky, pocity a vůli. Musíte se naučit je akceptovat a milovat pro to, jací jsou, a neporovnávat je s dítětem, které jste očekávali, že budete mít. (Toto se rovněž aplikuje nejenom, když je vaše dítě autistické, ale i když je vaše dítě jinak postižené, nebo je homosexuální, trans, nebo má úplně jinou identitu, která je 100% validní a cenná, i když jí nerozumíte.)



Když přesměrujeme svou energii a přestaneme se snažit měnit děti nebo pokoušet se o to, aby byly nerozeznatelné od neurotypických dětí, a začneme se snažit o to, aby se milovaly za to, kým jsou, naučit je sebeobhájcovství a naučit je hledat správnou podporu a úpravy, které potřebují, výsledky budou hovořit samy za sebe. Nakonec zjistíte, že máte sice autistické dítě, ale máte dítě, které ví, že jej milujete a ceníte si jej. Budete mít vztah s dítětem, který se zakládá na bezpodmínečné lásce a přijetí. Změňte své myšlení, změňte svět, ale neměňte své dítě.


* Já doopravdy NAI nevymyslela

** Sbírka míst a blogů pro rodiče, kteří by rádi vyzkoušeli NAI. Tyto zdroje jsou 100% zadarmo a 100% respektují nádherně odlišný mozek vašeho dítěte:



Parenting Autistic Children With Love & Acceptance


Respectfully Connected


We Are Like Your Child


30 Days of Autism: Leah Kelley


Love Explosions


Autism HWY


Suburban Autistics 


Michelle Sutton Writes


Erin Human


Ollibean


Diary of a Mom


Down Syndrome Uprising


Mama Be Good

Článek z webu Autistic Times Two- Revoluční léčba autismu  přeložila ve spolupráci s autory Natálie Ficencová.

Článek vznikl v rámci podpory projektu Nadačního fondu Avast Spolu do života.