Digitální malba modrožluté květiny.

Rady dospěláků s autismem

Super článek ze stránky www.asd-dr.com .

Připadá mi, že pořád tlačím na svou dceru, aby dokončovala domácí úkoly, zvláště úkoly z předmětů, které ji nebaví. Na střední je to normální, a vůbec, jsem přece její matka, ne? Ale co na vysoké škole? Jak se bude motivovat tam?
Zeptala jsem se na to 50 studentů s autismem, kteří už chodí na vysokou. Jak si mohou pomoci dospělí autisté?
Jde jasně vidět, že motivace je důležitá věc.
Jeden student to shrnul hrozně hezky:
„Mou motivací bylo, že mě daný předmět bavil. Když mě předmět nebavil nebo jsem neměl rád učitele daného předmětu, tak se mi v předmětu vůbec nedařilo.“
Jiné motivace byly finanční,
“ Mám studentskou půjčku. Když vypadnu ze školy, musím začít platit. Pořád si to připomínám.“
Jiní studenti měli emoční motivaci,
„Vrstevníci říkali, že to nedám, tak jim to natřu,“
a motivace některých je zase udělat ostatním radost:
„Vím, co se stane, když žádnou motivaci mít nebudu, a já chci lidi potěšit a bojím se neúspěchu.“ 
Nalézt způsob, jak se pořád motivovat, je dovednost, s kterou mají mnozí dospělí s autismem problémy. A vlastně nejen dospělí s autismem, ale dospělí obecně.
Jak získat motivaci
V odpovědích jsem našla spoustu podobných motivů. Byly jimi jídlo, oblíbené aktivity a speciální zájmy tak často, co to jen jde.
„Čas na internetu.“
„Dárky a pizza.“
„Když dokončím část práce, tak můžu dělat něco, co mě baví.“
„Někdy se odměňuju, když jsem produktivní, třeba si udělám oblíbené jídlo, když za den stihnu všechno, co jsem chtěl,“ 
Studenti, kteří by chtěli používat tuhle metodu ke své motivaci, by mohli použít tenhle plán:
1. Udělat si seznam oblíbených jídel a věcí
2. Rozdělit je na skupiny
  • Krátké – snadná rychlá odměna, jídlo nebo aktivita, která nevyžaduje žádnou přípravu
  • Střední – odměna, která zabere trošku času(sehnat ingredience, někam zajet)
  • Dlouhé – zabere dlouhý čas příprava, aktivitě se může věnovat dlouho
3. Ke krátké skupině odměn přiřaďte aktivity, které trvají méně než hodinu.(uklidit nádobí, sjednat si schůzku, přečíst si zadání úkolu.)
4. Ke střední kategorii přiřaďte aktivity, které mají více kroků nebo vás více nudí.(složitější projekty, domácí ukol z předmětu, co mě nebaví)
5. A dlouhé odměny přiřaďte k úkolům, které jsou pro vás nejobtížnější, a je úplně jedno, jak dlouho ten úkol trvá. Jde o úkoly, které vám nejvíce vadí.
Jde o to spojit nejsložitější úkol s nejlepší odměnou.
Jinou strategií je naplánovat si speciálně čas k tomu, aby člověk vykonal nejhorší a nejnepříjemnější úkol.
„Myslím si, že je nejlepší se co nejdřív zbavit obyčejných pochůzek, abych měl čas na větší projekty, a pak přijde čas na relaxaci.“
„Naplánovat si vše(včetně jídla, cvičení a spánku) do Google kalendáře mi pomáhá.“ 
„Je jednodušší si věci rozplánovat tak, abych věděl, že to zvládnu.“
Studie prokázaly, že motivace během dne klesá, takže naplánovat si nejsložitější úkol hned na ráno je způsobem, jak dokončit práci efektivněji.