Barevný abstraktní obrázek s mnoha černými a bílými detaily. Uprostřed je tvar podobný ostře řezané kytaře.

Projevy aspergera u dětí

Přeložím seznam ze stránky http://www.myaspergerschild.com/2013/04/list-of-symptoms-for-high-functioning.html– ne všechny děti budou mít úplně všechny tyto příznaky, a každé dítě je může prožívat s různou intenzitou! Navíc u děvčat se autismus může projevovat jinak.

EMOCE
1. Nějaký emoční incident, citově vypjatá situace, ovlivní náladu dítěte po zbytek dne.
2. Je zahlceno, když dostane příliš mnoho verbálních instrukcí
3. Může se uklidňovat za pomoci vnějšího světa – může jej uklidnit něco, co se stále točí, kartáčování a česání, tlak na jedno místo, uklidňující zvuk…
4. Projevuje touhu po věcech, které jej uklidňují – kapesníček, kamínek, provázek, medvídek…
5. Má problémy se silnými či náhlými zvuky
6. Emoce mohou velmi rychle pominout, nebo se rychle proměnit…
7.Nevhodně se osahává na veřejnosti
8. Vadí mu určité textury jídla, nebo způsob, jakým jsou naservírovány na talíři, barvy, nebo jedno jídlo se nemůže dotýkat druhého…Někdy jde o smyslovou přecitlivělost, jindy o pouhou nelibost. To vám však musí říct autistické dítě samo.
9. Směje se, pláče nebo dělá scény bez zjevné příčiny
10. Někdy potřebuje být samo, aby si ulevilo od frustrace a tlaku
11. Nemá rádo změnu prostředí – lidi, objekty, místa
12. Je buď příliš citlivé na zvuky, nebo insenzitivní – také se může týkat textur, chutí, vůní, světel..
13. Když je toho na něj moc, složí se
14. Má buď velmi vysokou nebo až příliš nízký práh bolesti

ŠKOLA
1. Má problém přejít od jedné aktivity k druhé
2. Má problémy s jemnými motorickými schopnostmi – lepení, stříhání, vybarvování, …
3. Může mít problémy s pochopením textu – například může citovat odpověď z textu, ale má problém předpovídat, shrnout, najít symboliku v textu
4. Může mít úžasnou paměť
5. Na něco je až neuvěřitelně skvělý, v jiných oblastech až překvapivě zaostává
6. Odmítá nebo nezvládá následovat instrukce
7. Moc neudrží pozornost v některých lekcích

ZDRAVÍ A POHYB
1. Má alergie a je citlivý na jídlo
2. Nezajímá se moc o osobní hygienu, že páchne, čistit si zuby, česat se…ne
3. Zdá se, že má problémy se sluchem, přitom byl vyšetřen u ušního a vše bylo v pořádku
4. Zácpa
5. Vadí mu přechod z jednoho podloží na druhé – například přechod z lina na koberec, na dlaždice, na trávu…
6. Má problémy se pohybovat v prostoru – naráží do lidí a předmětů
7. Trpí plynatostí
8. Může trpět inkontinencí
9. Má nepravidelné spánkové patterny
10. Má zvláštní postoj – strnulý..
11. Záchvaty
12. Zvláštní chůze
13. Chodí po špičkách
14. Chodí tak, že si drží ruce hodně u těla

SOCIÁLNÍ DOVEDNOSTI
1. Vadí mu zodpovídat otázky o sobě
2. Problém udržet si kamarády – jenže ono někteří kamarádi ani nestojí úplně za to…
3. Problémy číst v obličeji a z řeči těla
4. Problémy chápání chování ve skupině, skupinových her…
5. Má problémy chápat vtipy, figury v řeči, sarkasmus…
6. Problém pochopit pravidla konverzace
7. Moc nesdílí své poznatky s druhými
8. Raději se přátelí s někým starším či mladším než s vrstevníky
9. Má spontánní komentáře, které nijak nesouvisí se současnou konverzací
10. Říká pravdu, ačkoliv se to nehodí
11. Moc si není vědom hranic druhých lidí
12. Je příliš důvěřivé, nedokáže pochopit motivy za jednáním druhých lidí
13. Raději je sám, nebo až přehnaně přátelský
14. Nesnáší držení nebo doteky
15. Účastní se sociálních konverzací, ale nevyvolává je
16. Nechápe pocity druhých
17. Strašně rádo mluví o určitých tématech, které jej zajímají
18. Často přijde k druhému až moc blízko – nechápe hranice osobního pole
19. Moc ho nezajímá, co se kolem něj děje
20. Velmi málo nebo žádnýoční kontakt

CHOVÁNÍ

1.Ubližuje si
2. Má problémy plnit určité úkoly
3. Má problémy s chápáním času – neví, jak dlouho je 5 minut, 3 hodiny…
4. Má problémy přenášet své schopnosti do jiné oblasti
5. Extrémně se bojí a nemá pro to zjevný důvod
6. Má problémy s vyčkáváním, dokud nebude na řadě
7. Fascinace rotujícími objekty
8. Má touhu věci spravovat nebo rearanžovat
9. Jemné motorické schopnosti narozdíl od vrstevníků moc neovládá – zavazování tkaniček, psaní rukou, nůžky…
10. Zvláštně ukazuje frustraci
11. Má problémy s většími motorickými schopnostmi – jízda na kole, skate, běhání…
12. Má problém pochopit, že tato situace by mohla být nebezpečná
13. Sbírá různé věci
14. Obsese různými nápady, věcmi, touhami
15. V různých oblastech perfekcionistický
16. Hra se často opakuje
17. Často cituje věci z her, filmů, televize..
18. Má určité rituály, kompulzivní jednání – olizování věcí, očichávání, sleduje, jak padají věci, švihá rukama kolem sebe…píská si, houpe se
19. Zvlášní pohyby – najednou běží doprostřed silnice…
20.Je zvláštně přítulný k určitým věcem
21. Verbální výbuchy

JAZYKOVÝ VÝVOJ
1. Abnormální používání výšky t=onu, rytmu, důrazu, když mluví
2. Má problémy s chápáním směrů – například dozadu, dopředu..
3. Problém s šeptáním
4. Zatímco poslouchá, sám dělá zvuky, echolálie. Autisté mají v řeči mnoho různých zvláštností.
5. Může mít velmi široký slovník
6. Často používá krátké, nedokončené věty
7. Často špatně používá zájmena
8. Opakuje poslední fráze několikrát
9. Mluva je bud příliš tichá nebo hlasitá
10. Začal mluvit velmi brzy a pak i na nějakou dobu se vývoj zastavil
11. Zvláštně používá jméno druhé osoby, nebo jej vůbec nepoužívá, nebo příliš mnoho, když s ním mluví