Super článek na aspergerschild 🙂
“Máte nějaké tipy, jak pomoci mé malé holčičce ( 5 let) s vysokofunkčním Aspergerem? Jak zařídit, aby byla trochu zručnější? Má velké problémy s relativně snadnými úkoly, jako třeba se zavazováním bot, se psaním, s zapnutím mikiny. „
Děti s Aspergerovým syndromem a vysokofunkčním autismem, které mají problémy s jemnou motorikou, se často dobře učí nové věci metodou ,,ruka na ruce“. Mladí lidé na spektru mají problémy se naučit a zapamatovat si nové motorické úkoly. Učí se dobře tehdy, když cítí pohyby, které jsou potřeba k vykonání určité činnosti. Takhle se mohou naučit různé věci, při kterých potřebují koordinaci oko-ruka, třeba malovat, stříhat, vázat tkaničky a mazat burákové máslo příborovým nožem.
Děti, které tolerují fyzický kontakt, kdy jim rodič dá svou ruku na jejich, se mohou naučit různé úkoly tak, že jim rodič ruku vede, třeba při zapínání knoflíků, pohyby pastelkou. Děti, které mají problémy s fyzickým kontaktem často povolí, když jim ruku ,,zbavíte citu“ tím, že jim třeba ruku nejdřív potřete nebo zabalíte do měkké látky(rukavice…atd)
Děti se často naučí jemné motorice se speciálními pomůckami, třeba nůžkami, které mají otvory pro dítě i pro rodiče – takže se dítě naučí stříhat, i když se ho rodič vůbec nemusí dotýkat.
Metoda ,,ruka na ruce“ je snadná procedura, která přináší rychlé výsledky a pomáhá dítěti třeba s těmito činnostmi:
- vybarvování omalovánek, nepřetahování
- dokončování puzzlí
- kopírování kruhů, linek, čtverců
- stříhání
- malování základních figur
- zapínání knoflíků
- hra na nástroje
- hraní videoher
- mačkání tlačítek
- čmárání
- navlékání velkých korálků
- braní tužky mezi palec a prostředníček, tužka odpočívá na ukazováku
- obkreslování šestihranů
- otáčení papírových hodin
- zavazování tkaniček
- psaní na PC klávesnici
- používání příboru
- používání zipu na oblečení