Četla jsem si článek na stránce http://the-art-of-autism.com/top-10-signs-you-have-aspergers/ a fakt mě pobavil. Jde ale spíš o takové to klasické ,,klučičí“ AS, které je u holek trochu jiné. Tak vám to přeložím 🙂
01.) Máš neměnné rituály
Holka: “Pojďme večer na film.”
Kluk: “Nemůžu, hraju hokej. ”
Holka: “Vždyť ho hraješ každý pátek. Proč to jednou neuděláme jinak?”
Kluk: “Je správné dodržovat nějakou rutinu. Víš, co by se stalo, kdybychom na ten film šli? Příští týden bych zase nešel, protože bys chtěla jít nakupovat. A za čtrnáct dnů bych taky nešel, protože bychom šli na keramiku. A pak nebudu několik let cvičit a umřu a budu tlustý. To chceš?“
Holka:,,Proboha, ty seš cvok.”
Kluk: “Nemůžu, hraju hokej. ”
Holka: “Vždyť ho hraješ každý pátek. Proč to jednou neuděláme jinak?”
Kluk: “Je správné dodržovat nějakou rutinu. Víš, co by se stalo, kdybychom na ten film šli? Příští týden bych zase nešel, protože bys chtěla jít nakupovat. A za čtrnáct dnů bych taky nešel, protože bychom šli na keramiku. A pak nebudu několik let cvičit a umřu a budu tlustý. To chceš?“
Holka:,,Proboha, ty seš cvok.”
02.) Máš problémy dávat najevo emoce
[Emoce #1: šťastná] Holka: “Panejo, tys vyhrál v lotynce! Proč nemáš radost?“
Kluk: “Mám radost. Můžu rychleji splatit hypotéku. Koukej, směju se, copak to neznamená, že mám radost?“
[Emoce #2: smutná] Holka: “Je mi líto, že Toronto porazilo Calgary. Seš v pohodě?“
Kluk: “Jsem smutný. Koukej, vždyť se nesměju. Copak to nestačí, abys viděla, že jsem smutný?“
[Emoce #3: naštvaná] Holka: “Je mi líto, že jsem ti rozbila dvdčko s batmanem.“
Kluk: “Jsem naštvaný. Mám ti roztrhnout nějakou botu vejpůl, abys to viděla?“
03.) Máš problémy odhadnout, co je v které situaci vhodné
Kluk: [jemně obejme] Dívka: “Proč mě objímáš tak jemně, bojíš se snad holek?“
Kluk: [pevně obejme] Holka: “Proč mě tak mačkáš? Přestaň mě dusit, úchyle!“
Kluk: [pevně obejme] Holka: “Proč mě tak mačkáš? Přestaň mě dusit, úchyle!“
04.) Máš problémy vyjádřit empatii
Holka: [pláče] Kluk: “Co se děje?”
Holka: “Můj kluk se se mnou rozešel..”
Kluk: “Chceš kapesník?”
Holka: “Seš vadný? Copak tys nikdy nikoho nemiloval? Nezažils, že by tě někdo opustil a tobě prasklo srdce? Proč nedáváš nic najevo?“
Kluk: “Ale já mám dobrý den. Calgary vyhrálo v hokeji. Proč bych měl předstírat, že jsem smutný, jen aby ses cítila líp?“
Holka: “Můj kluk se se mnou rozešel..”
Kluk: “Chceš kapesník?”
Holka: “Seš vadný? Copak tys nikdy nikoho nemiloval? Nezažils, že by tě někdo opustil a tobě prasklo srdce? Proč nedáváš nic najevo?“
Kluk: “Ale já mám dobrý den. Calgary vyhrálo v hokeji. Proč bych měl předstírat, že jsem smutný, jen aby ses cítila líp?“
05.) Víš toho až moc o jednom tématu
Holka: “Jak se jmenuje ta holka, která hraje Daenerys ve Hře o trůny?“
Kluk: “Emilia Clarke.”
Holka: “A kolik jí je?”
Kluk: “ 28, narodila se 1. května 1987.“
Holka: “A chodí s někým?“
Kluk: “Rozešla se se Sethem MacFarlanem v březnu 2013.“
Holka:,,Proč to všechno víš?“
Holka: “A kolik jí je?”
Kluk: “ 28, narodila se 1. května 1987.“
Holka: “A chodí s někým?“
Kluk: “Rozešla se se Sethem MacFarlanem v březnu 2013.“
Holka:,,Proč to všechno víš?“
06.) Máš problémy poznat, kdy se hodí a kdy se nehodí lhát
Holka: “Vypadám v těch šatech tlustá?“
Kluk: “Jo.”
Holka: “Proč se takhle chováš?“(hodí po něm botu). Kluk:,,Tak mám lhát, nebo říct pravdu? Buď jedno nebo druhé, nemůžeš mít oboje!“
Kluk: “Jo.”
Holka: “Proč se takhle chováš?“(hodí po něm botu). Kluk:,,Tak mám lhát, nebo říct pravdu? Buď jedno nebo druhé, nemůžeš mít oboje!“
07.) Máš problémy popsat základní emoce
Holka: “Tak jak by ses popsal, když jsi naštvaný?“
Kluk: “Změním tón hlasu. Většinou lidi, co řvou, tak jsou naštvaní.“
Holka: “Ale třeba v hokeji lidi řvou, i když jsou šťastní, když dá jejich tým gól.“
Kluk: “Na emoce se nedá spolíhat. Proč se pořád ptáš na to, jak se cítím, proč se nesoustředíš na spolehlivé informace, jako fakta, třeba?“
Holka: “Jsi divný. Seš jako robot bez emocí.“
Kluk: “Změním tón hlasu. Většinou lidi, co řvou, tak jsou naštvaní.“
Holka: “Ale třeba v hokeji lidi řvou, i když jsou šťastní, když dá jejich tým gól.“
Kluk: “Na emoce se nedá spolíhat. Proč se pořád ptáš na to, jak se cítím, proč se nesoustředíš na spolehlivé informace, jako fakta, třeba?“
Holka: “Jsi divný. Seš jako robot bez emocí.“
08.) Příliš mnoho organizuješ
Holka: [dá DVDčko zpátky na polici] Kluk: “Co to sakra děláš?”
Holka: “Vracím ti to batmanovské DVDčko zpátky, co je?“
Kluk: “Chodila jsi do školky? Abeceda jde od A po B, pak C…málem jsi to dala za céčko. Proboha. Jak bych to pak asi hledal, když mi tam děláš bordel?“
Holka:,,Ježiš, klid. Jde jenom o dvdčko.“
Kluk: “Jasně. Abeceda je taky vlastně úplně k ničemu.“
09.) Máš problémy chápat emoce ostatních
Holka: “Vracím ti to batmanovské DVDčko zpátky, co je?“
Kluk: “Chodila jsi do školky? Abeceda jde od A po B, pak C…málem jsi to dala za céčko. Proboha. Jak bych to pak asi hledal, když mi tam děláš bordel?“
Holka:,,Ježiš, klid. Jde jenom o dvdčko.“
Kluk: “Jasně. Abeceda je taky vlastně úplně k ničemu.“
09.) Máš problémy chápat emoce ostatních
Holka: “Nebyla Romeo a Julie nejlepší hra, která byla kdy napsána? Byl jsi z toho smutný?“
Kluk: “Já nic moc necítil. Naučil jsem se akorát, že je důležité vyvíjet technologii.“
Holka: “Co to s tebou je? Romeo a Julie oba přišli o život, protože byli zamilovaní. Věnovali jeden druhému nejvíc, co mohli!“
Kluk: “Jako představ si, že by žili v roce 2015. Stačilo by si napsat zprávu. Vyřešeno. Nikdo by nemusel umřít.“
Holka: “Proboha. Ty seš robot, který nerozumí romantice.“
Kluk: “Hele, moje chyba to není, že ve středověku neměli mobily.“
Kluk: “Já nic moc necítil. Naučil jsem se akorát, že je důležité vyvíjet technologii.“
Holka: “Co to s tebou je? Romeo a Julie oba přišli o život, protože byli zamilovaní. Věnovali jeden druhému nejvíc, co mohli!“
Kluk: “Jako představ si, že by žili v roce 2015. Stačilo by si napsat zprávu. Vyřešeno. Nikdo by nemusel umřít.“
Holka: “Proboha. Ty seš robot, který nerozumí romantice.“
Kluk: “Hele, moje chyba to není, že ve středověku neměli mobily.“
10.) Musíš druhým vysvětlovat své plány a svá očekávání
Holka: “Měli bychom jít někdy ven.“
Kluk: “Co to znamená? Kdy chceš jít ven? A na jak dlouho? Co bychom dělali? Můžeš být specifičtější? Co tím vůbec myslíš? Budu se muset setkávat s novými lidmi a analyzovat jejich chování? Proč to nemůžeš říct přesněji?“
Holka: [povzdechne]
Kluk: “Co to znamená? Kdy chceš jít ven? A na jak dlouho? Co bychom dělali? Můžeš být specifičtější? Co tím vůbec myslíš? Budu se muset setkávat s novými lidmi a analyzovat jejich chování? Proč to nemůžeš říct přesněji?“
Holka: [povzdechne]