Protože nějak nemám nápady, každý den se opakuje zhruba to samé(ó, jaká radost pro mne), ale zároveň nechci, aby to tu tolik stálo, rozhodla jsem se vám sem hodit a přeložit zase něco od girl with the curly hair.
Co na ní obzvlášt miluju jsou 9 am conundrums – tedy hádanky, hlavolamy – znamená to jednoduše to, že ona slečna představí textem nějakou modelovou situaci, která se může stát lidem s aspergerem, a snaží se ji dopodrobna rozebrat. Položí k nim pár otázek, na které pak lidé v komentářích odpovídají. Pravidelně sdílí v devět ráno, vlastně v deset, v Londýně je o hodinu míň :-)) Moc by se mi líbilo, kdybyste se klidně zapojili i vy a napsali mi do komentářů, co si myslíte o daných modelových situacích. V ,,conundrums“ není žádná odpověď správná nebo špatná, tyhle hádanky jsou zaměřeny pouze na to, abychom se více snažili pochopit lidi na autistickém spektru a rozebrali možnosti a důvody jejich chování.
Tak jsem se rozhodla vám sem nějaké zajímavé přeložit a ukázat vám komentáře, které mě docela zaujaly.
Budu to prokládat i obrázky, které se mi na její stránce také moc líbí.
,,Miluji sociální sítě, online diskuse…TO je pro mě skvělý způsob, jak komunikovat s ostatními. Slova se najednou stávají viditelnými a já si je můžu doopravdy přečíst, dokonce několikrát, a jsem sama sobě soudcem, zdali je to, co jsem napsala, společensky přijatelné. To je pro mě opravdu cenné.“
Hádanka:
Sofie(AS) potkala Jamese na online seznamce asi před rokem. James Sofii hned zezačátku řekl, že mezi jeho velké přednosti patří zejména to, že je velmi spolehlivý. Jejich vztah je víceméně dobrý, ale občas se něco pokazí. Jedna z věcí, se kterou se Sofie potýká, je ta, že jí James, ačkoliv sám o sobě tvrdí něco jiného, přijde nespolehlivý. Například se jednou měli sejít a James přišel o hodinu později, protože prý zaspal.
James se velmi brání, když Sofie říká, že je nezodpovědný a nespolehlivý. Říká:,,Sofie, jak TY můžeš říct, že jsem nespolehlivý, když jsi sama ještě nespolehlivější?“ Sofii vždy hrozně stresuje, když to James říká. James poukazuje na pár momentů, kdy se Sofie rozhodla náhle změnit společné plány, které s Jamesem měla.
1. Proč si myslíte, že si o sobě James myslí, že je spolehlivý?
2. Proč si Sofie myslí, že je James nespolehlivý?
3. Proč James přejde do defenzívy a řekne Sofii to, co je výše už v uvozovkách?
4. Proč se Sofie tolik stresuje, když to James řekne?
5. Má James v něčem pravdu, nebo vůbec ne?
6. Jak by spolu mohli tento problém lépe vyřešit ¨, bez hádek?
Zajímavé odpovědi: 1. Protože NT mají obvykle širší pojetí určitého pojmu, třeba právě spolehlivosti. Aspíci se spíše soustředí na detaily, a když se něco detailního pokazí, tak už je pro ně automaticky onen člověk nespolehlivý a nezodpovědný. // jiná odpověd: NT spolehlivost se od AS spolehlivosti liší. Přijít o hodinu později za kamarádem znamená pro NT, že i tak tu je pro svého kamaráda, a je to něco jiného, než přijít pozdě na pracovní pohovor. Ale pro AS je třeba i deset minut už moc pozdě.
4. Protože Sofie o sobě ví, že je jiná než většina ostatních, a hrozně se snaží zapadnout. Když zruší plány v poslední minutě, tak to není kvůli tomu, že by třeba zaspala, ale kvůli extrémní úzkosti a stresu. Když se o ní řekne, že je nespolehlivá, znamená to pro ni, že zklamala v tom, co pro ni znamená být zodpovědný – držet se plánů a rutiny.
Hádanka:
16letá Sára(AS) dostala v pátek ve škole úkol napsat esej do angličtiny. Učitelka říkala, že úkol musí mít všichni hotový do dalšího pátku. Další pátek jdou všechny děti na angličtinu. Sára má radost a těší se, protože věří, že její esej bude excelentní, protože nad úkolem strávila spoustu času. Půlka třídy se ale zeptá, jestli by bylo možné úkol odevzdat ještě později. Zapomněli na něj. Učitelka rozhodne, že tedy mohou esej odevzdat až další týden. Sára je neskutečně naštvaná a rozčilená, zatímco většina třídy vypadá spokojeně.
1. Proč chce většina třídy odevzdat úkol až později?
2. Proč se učitelka rozhodla přistoupit na požadavky třídy a odložit odevzdání?
3. Proč je Sára naštvaná a rozčilená?
4. Proč je většina třídy ráda?
5. Co by Sára mohla udělat, aby se cítila líp?
6. Myslíte si, že učitelka udělala něco špatně?
Zajímavé odpovědi: 5. Sára může učitelce esej dát rovnou a říct, že je naštvaná, protože ONA to udělala včas. A může se nějak odměnit, třeba jít do kina, zatímco zbytek třídy se bude pachtit s esejí.