Slibuju, že to bude na delší dobu poslední checklist 🙂 ale když mě ty seznamy tak baví!
http://aspergersgirls.wordpress.com/2012/03/31/day-62-females-with-aspergers-syndrome-nonofficial-checklist/
Sekce A: Hluboké myslitelky
- Hluboká myslitelka
- Plodná spisovatelka, kterou to táhne k poezii
- Vysoce inteligentní
- Vidí věci v několika úrovních, i přemýšlí
- Analyzuje existenci, smysl života, a všechno ostatní kontinuálně
- Od přírody vážná a přímá
- Nebere věci v životě jako stálé a zadarmo
- Nezjednodušuje
- Vše je komplexní, složité
- Často se ztratí ve vlastních myšlenkách a vypne(prázdný pohled, pohled ,,doblba“ :-)) – v naší mysli totiž dochází k mnoha složitým pochodům, které je těžké pojmenovávat.
Sekce B: Nevinná
- Naivní. To však může být problém jen zpočátku – s věkem vám přátelství vykrystalizují.
- Upřímná
- Mívá problémy s lhaním
- Je pro ní těžké pochopit manipulaci a neloajalitu
- Je pro ni těžké pochopit mstivost a odplatu
- Je snadno ,,oblbnutá“
- Pocity zmatení a zaplavení vjemy
- Pocity, že na dané místo nepatří a je z jiné planety. Naše vnímání totiž často je jako z jiného světa.
- Pocity izolace
- Bylo jí jako dítěti ubližováno nebo ji lidé využívali, ale ji ani nenapadlo to někomu říct
Sekce C: Útěky a přátelství
- Přežívá ono zaplavení emocí a smyslů útěkem do myšlenek nebo nějaké činnosti
- Snadno utíká do svého světa díky obsesím, fixovaným chováním, silným zájmem v nějaké věci
- Často utíká skrze představivost, fantazii, a snění
- Utíká také skrze mentální zpracovávání dat
- Utíká skrze rytmus slov(no jo! pamatuju, když jsem bývala přehlcená z gymplu a šla jsem půl hodinky domů a do kroku jsem si v hlavě přeříkávala surrealistické verše tak, jak mi přišly na mozek:-)
- Pořád filosofuje
- Měla v mládí imaginární kamarády. Imaginární vztahy jsou však také velmi přínosné.
- Imituje lidi v televizi nebo ve filmech
- Její kamarádi v dětství byli něoc jako ,,sluhové“ -vojáci, studenti, prostě podřazení jí
- Kamarádí se staršími či mladšími ženami
- Imituje vrstevníky v chování, oblékání, řeči..
- Obsesivně sbírá a organizuje věci
- Je mistryní v imitaci a napodobování
- Utíká tak, že si pořád dokola pouští tu samou hudbu
- Utíká skrze vztahy – imaginární či pravé
- Čísla jí přináší úlevu
- Utíká skrze počítání, organizování, utřiďování…
- Utíká do jiných, prázdnějších místností na akcích a párty
- Neumí odpočívat a relaxovat bez myšlenek
- Vše má důvod
Sekce C: Komorbidní postoje
- OCD
- Problémy se smysly (zrak, sluch, textury…)
- Obecná úzkost
- Smysl cítit nebezpečí v místnosti
- Má rozpolcené pocity – je v depresi, a pak najednou úplně nadšená
- Problémy ovládat svaly, malá koordinace
- Obsese ohledně jídla, poruchy příjmu potravy, stará se o to, co sní
- Problémy se střevy
- Problémy s imunitou
- Může dostat špatnou diagnozu nebo být třeba označkována jako hypochondr
- Ptá se, proč existuje ve světě
- Často jí padají malé předměty
- Přemýšlí, kým je a co se od ní očekává
- Hledá, co je správné a co je špatné
- Od puberty mívá depresivní stavy. Deprese u autistů nejsou pravidlem, když se však podcení, mohou mít fatální následky.
- Tře o sebe prsty, tleská, tře o sebe rukama…
Sekce E: Sociální interakce
- Přátelé se s ní přestali bavit a ona nechápe, proč, nikdy to nezjistí
- Moc věci sdíli s druhými, příliš mnoho mluví o sobě
- Říká intimní detaily cizím lidem
- Moc často zvedá ruku ve škole, nebo taky se nehlásí vůbec
- Má malou schopnost ovládat řeč, je impulzivní, hlavně jako mladší
- Často se zdá být narcistickou a ovládající druhé
- Strhuje konverzaci zpátky na sebe
- Hodně o sobě říká, aby se zapojila
- Někdy se zdá být příliš horlivá
- Drží v sobě hodně myšlenek, nápadů, pocitů…
- Cítí, že se snaží komunikovat ,,správně“
- Je obsesivní ohledně vztahů, třeba i představování si vztahu s někým, kdo se jí zrovna líbí. Někdy obsese přeroste, z osoby se stává speciální zájem.
- Je zmatená očním kontaktem, tělesnými postoji a hrou těla druhých lidí
- Konverzace můžou být vyčerpávající
- Pořád se ptá na důvody činů sebe a druhých lidí, řeší to ve své mysli
- Jakoby jí chyběl určitý konverzační ,,gen“
- Naučila se socializovat skrze pozorování a imitaci druhých a jde jí to
- Představuje si a cvičí, jak se bude kolem druhých chovat
- Cvičí si v mysli, co řekne druhému člověku, jak vejde do místnosti
- Má problém filtrovat šum v pozadí, když s někým mluví(např. rušná hospoda)
- Má pořád v hlavě dialog, co dělat a říkat v určitých sociálních situacích
- Její smysl pro humor se může zdát divným nebo jiným od ostatních
- Jako dítě nevěděla, kdy může začít mluvit nebo ne
- Konverzační normy ji matou
Sekce F: Útočiště v samotě
- Cítí neskutečnou úlevu, když nemusí nikam jít, mluvit s nikým, zvedat telefony. Telefonáty jsou nepříjemné a únavné.
- Další člověk v domě je vnímán někdy jako nebezpečí, něco, co nás naštve, např. návštěva
- I když logicky ví, že jí další člověk v domě nijak neohrozí, neuleví to té její úzkosti
- Je nešťastná, když vidí, že se blíží nějaká npříjemná událost v kalendáři
- Vědomí, že má odejít z domu, ji děsí už od momentu, kdy vstane
- Vše, co se týká odchodu, balení se, oblékání, je stresující a musí na to pořád myslet
- Nemá ráda davy
Sekce G: Senzitivita
- Senzitivní na zvuky, zrakové vjemy, teplotu, zvlášt, když se snaží spát. Nevhodné prostředí může vyústit i v problémy se spánkem.
- Upravuje si povlečení, oblečení pro větší pohodlnost
- Její sny jsou úzkostné, barevné, složité a živé, někdy i pre-kognitivní. Může mít noční můry.
- Je vysoce intuitivní, cítí pocity druhých
- Kritiku si bere k srdci
- Chce být viděna, vyslyšena a pochopena
- Ptá se sebe, jestli je normální
- Je hodně ovlivnitelná názory a emocemi druhých
- občas si změní vlastní přístup ke světu, založí jej na přístupu ostatních, kopíruje
- Každý den si uvědomuje své limity v určitých oblastech
- Trápí ji, když ostatní pochybují o kvalitě její práce
- Hodně věcí je pro ni jakoby ,,prodloužením“ sebe sama
- Bojí se názorů a kritiky druhých
- Nemá ráda slova a činy, které ubližují ostatním lidem a zvířatům
- SBírá či zachraňuje zvířata-často v dětství. Zvířata autistům často velmi dobře rozumí.
- Má hodně pochopení pro trpění
- Je senzitivní na určité látky
- Snaží se pomoci, poradit
- Ptá se na smysl života a snaží se být lepší osobou
- Snaží se pochopit schopnosti, nadání, talenty, které má
Sekce H: Povědomí o sobě
- Cítí se uvězněná – chce být sama sebou a zároven zapadat, což se mnohdy nedaří
- Imituje druhé, aniž by to chtěla dělat
- Potlačuje svá pravá přání. Některá její přání mohou být totiž rozhodně nekonvenční.
- Snaží se přizpůsobit, aby se vyhla nepříjemným situacím
- Odmítá sociální normy a snaží se je zpochybnit
- Cítí extrémní izolaci
- Cítit se dobře pro ni znamená hodně snahy a úsilí,(ale je to možné!)
- Mění preference – záleží to na okolí, v kterém právě je
- Moc se nestarala o hygienu během dětství, v pubertě začala jakoby z nutnosti, když jí to někdo vysvětlil
- Panikaří, a neví proč, dojde jí to až později
- Její hlas zní mladě
- Má problém si uvědomit, jak vypadá, může mít torchu problémy si pamatovat obličeje druhých
Sekce I: Zmatení
- Má problémy pochopit, proč ostatní nejsou pořád upřímní
- Pocity jí příjdou matoucí, nelogické, nepředvídatelné.
- Pletou se jí data schůzek, čísla, časy..
- Předpokládá, že určitým způsobem dosáhne určitého cíle a nechápe, proč to nevyjde
- Jako dítě mluvila upřímně a stručně a doslovně
- Může mít problémy s vtipy
- Má problémy s pochopením ponižování od druhých, přehánění…atd
- Má problémy s emocemi nenávisti a nelíbení
- Je jí líto někoho, kdo jí ublížil
- Situace a konverzace může chápat černobíle
- Malá hádka je pro ni už předzvěstí konce vztahu, konce světa..
- Malý kompliment ji dožene do stádia extáze
Sekce J: Slova a patterny(vzorec v určitém opakování)
- Ráda zná původy slov, jejich významy..
- Je zmatená, když má slovo více významů
- Hodně ji zajímají písničky a významy textů písniček
- Hodně si všímá patternů
- Věci si pamatuje ve vizuálních obrazech. Vizuálnímu myšlení se říká taky myšlení v obrazech.
- Pamatuje si přesné detaily o něčím životě
- Má šílenou paměť pro určité detaily
- Píše nebo tvoří, aby si ulevila od úzkosti
- Má určité pocity nebo emoce, které se pojí se slovy
- Slova přinášejí pohodu a mír